fredag, juli 10, 2009

Valgets kvaler

Tusen takk for alle kommentarar og innspel angåande trappa vår, og angåande valg av gummigulv.

Myk Start: det er knottegulv eg har hatt lyst på i alle år, men har ikkje kjøpt det inn akkurat fordi eg har lurt på dette med reingjering og oppsamling av skit mellom knottane. Tusen takk, nå har eg fått svaret eg lurte på, og det vert nok ikkje knottar her då :)

Eg snakka jo om å behandle trappetrinna med kvitpigmentert olje, og kom på at me hadde ein boks med hvitkalket beis etter oppussing av stovegolvet.
Frå avkappet av trinna testa eg ut korleis dette vil ta seg ut. På ein del påførte eg beis ved hjelp av klut, og ein del med pensel. Den delen eg brukte klut på var absolutt mest vellukka, men nå er eg rett og slett usikker på om eg skal gjere noko i det heile. Herr Fe syns det er finast som det er, medan eg lid av valgets kvaler.

Kvaler fordi:
1) eg ynskjer ikkje at trappa skal bli glatt og dermed farleg å gå i
2) den dagen smaken er endra, og eg maler veggene burgunder eller mørkegrønne (grøss og gru) - då passer ubehandla eik desidert best
3) eg bør jo respektere Herr Fe sin smak også, sjølv om eg er ein mester i å overtale han. Snille Herr Fe :)

Så nå spør eg etter hjelp. Kva ville de ha gjort?

Sånn avslutningsvis, for å ikkje kjede dåko ihjel med trappetrinn-innlegg, viser eg fram to av favorittputene mine i heimen. Den med S på sydde eg til junior for fire år sidan cirka. Veldig enkel, men likevel veldig fin på rommet hans den dag i dag.

Puta over kjøpte eg på salg på Laura Ashley for ørti år sidan. Kjempeskjønn og inspirerer til å sy fleire ting av med hus på. Puta pyntar fint opp på rommet til Minifeen.

Ynskjer dåko alle ei super helg.

19 kommentarer:

Silver Sparkels sa...

Tror jeg ville ha beholdt trappa som den er!:)

Anonym sa...

Helt klart: Kvitpigmenter olje påført med klut- kan ikke gå å vente på " neste" runde:-)
Lever her og nå- og det er dessuten lyst og levende !
Ha en fin helg!
Klem Hege.

Veronika sa...

Ville beholdt trinnene ubehandlet, men det er jo min smak.

Marte sa...

Må først bare si at du har en veldig fin blogg, det er
spennende å "besøke" deg, og koselig å lese:)
Sier meg enig med Hege som går for klutevarianten,
blir delikat! God helg!

☆Therese sa...

Sånn umiddelbart liker jeg nok den med klutevarianten best.... Men argumentene dine for å beholde dem som de er er jo veldig gode....
Tror ikke jeg er til så stor hjelp :O)
Men siden jeg nå alikevel har symaskinen fremme ga du meg en god ide med den S-puta di. Nå skal jeg sjekke hva slags stoffer jeg har liggende, kanskje blir den en J-pute hos meg i kveld !
:) Klem

Armkroken sa...

Syntes desidert det ubehandlede ser best ut. Helt ærlig så ser kanskje de andre litt møkkete ut i forhold...? Men det kan jo forandre seg veldig når man ser helheten i hele trappa! Lykke til med valget, det blir mye bedre enn det var uansett :) Dere er kjempe flinke!!

Kaia sa...

Først må jeg si at det er morsomt å lese om familien Fe :) og jeg kunne flyttet inn i huset deres når som helst! Dere har fått det fantastisk fint! :) Vi (lille Alma (navnesøster!) på 3,5 mnd og samboer) har nettopp kjøpt drømme-rekkehuset, og gleder meg til å pusse opp og lage min egen stil. Det spørs nok om jeg må spørre deg om et råd eller to, Linda. :)

Når det er sagt; Jeg synes trappa ble kjempefin! Hvitt og ubehandlet eik er veldig lekkert sammen - og hadde nok beholdt trappa som den er, i alle fall inntil videre.

Lykke til med valget!

Kaia :)

mali-mo sa...

Jeg vile nok hatt på hvitt, men skjønner godt tankene om glatt trapp. Jeg har så utrolig lyst til å gå igang med vår trapp, har så lyst til å male den hvit, men er redd for at den skal bli en skikkelig glifelle....

et kjært hjem sa...

Jeg synes det så finest ut med ubehandlet trappetrinn, og lekre puter! Du har en veldig koselig blogg, gleder meg til hvert innlegg :) god natt...

vivian sa...

Jeg ville ikke hatt den hvit! Da tror jeg du må være glad i å vaske. Og det er ikke jeg! ;-). Men hvis det passer bedre inn i miljøet rundt, så er det sikkert kjempe fint! HMMMMM???? Lykke til! ;-)

NATTA!

Kjempe koselig blogg du har. :-)

bea-cici sa...

jeg hadde ikke heftet med å male den hvit. men nå har jeg en ubehandlet trapp selv og tru meg..om ikke lenge blir den hvit! glatt eller ei..
p.s. lev i nuet! ikke tenk på hvordan vegger du vil ha om 10 år;)
det er mitt råd...
lykke til..
stor stor klem bea-cici

Anonym sa...

For en utrolig fin og vakker blogg du har.
Ville bare vise deg denne linken ang. gummigulv: http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/TipsTV2/2007/2007_04/gummigulv10407.htm
Kanskje det ikke er så vanskelig allikevel...?

Anonym sa...

Behold det som det er, du har mer enn nok hvitt fra før ;-)

Refleksjon på livsvegen sa...

Hei!
Du har ein herleg blogg ;-)
Av og til må mannfolka også få viljen sin, dei skal trass alt leve i huset dei også...
Har eit spørsmål ang kartet bak puta? Er det ein tapet eller?
Takknemleg for svar. Enten her eller på sigkane@gmail.com
mvh sigrid

Strikkelise sa...

Jeg ville latt trappen være som den er. Den er fin!
Hvitt gulv er veldig krevende, og det er flott med noe som bryter alt det andre hvite på vegger etc.
Og - det er nesten synd å male noe som er så fint og nytt med tanke på at smaken vanligvis forandrer seg likevel. Det hadde vært annerledes om trappen din var gammel og slitt (den er jo ikke det lenger) og måtte behandles med noe uansett.
:)

Anonym sa...

Hei Feen. Siden du spør; jeg ville ha valgt å beholde eika en liten stund til. Sett det an litt liksom. Det er en veldig varm og god farge som jeg tror du etterhvert vil bli veldig glad i. Vi har eik i alle rom og HVIT trapp, og det vil jeg ikke anbefale noen. Den er fin i nøyaktig FEM MINUTTER etter vask. Alt av støv og skitt samler seg ned trappa med en gang, man kan nesten se at hyblekaninene formerer seg. Dessuten synes alt av riper og hakk fort, dvs. at den helst bør velikeholdes årlig for å se noenlunde ut. Og det er et prosjekt som tar tid, dersom man skal bruke trappa. (Annenhvert trappetrinn etc.) Angrer veldig på hvitmalingen av trappa og kommer nok heller til å herme etter deg med dine trappetrinn slik de ser ut nå. Synes det er lekkert. Ellers så må jeg si at jeg synes du har en fantastisk familie, et flott hjem og en kjempehyggelig blogg, som jeg alltid må innom. Jeg er bare ikke så flink til å legge igjen kommentarer. Ha en koselig helg med familien din. Hilsen Hilde (uten blogg).

Merete sa...

Jeg er enig med herr Fe, og heier på ham i denne diskusjonen.Det ubehandlede ser absolutt finest ut.
Ha en fin helg!

Den gode feen sa...

Tusen takk for alle innspel. Jo meir eg tenker på det, jo meir enig er eg i at ubehandla er best. Iallefall utset eg alle kvitolje/beis prosjekt inntil gulvet i gangen er ferdig. Og det er truleg lenge lenge til. Bryt trappa fullstendig når det er ferdig- så får me heller gjere noko då.

Sigrid: Kartet er eit gammalt skulekart over Europa. Eit slikt som har hengt framme ved tavla, og blitt drege ned ved behov. Det heng framleis på trerullen øvst. Eg kjøpte det på QXL :)

Tusen takk igjen. Hilde utan blogg - kjempekjekk kommentar frå deg. Set veldig stor pris på den. Klem

Camilla sa...

Jeg ville latt trappa være som den er. Naboen har hvit trapp og hun må vaske hele tiden. Ikke så praktisk, men du kan jo være en berdre husmor enn meg(skal ikke så mye til). Eventuelt så kan du tynne ut hvitpigmenteringen så den blir veldig svak. Jeg har foreslått hvitvaskeing av vegger før og fikk hard motstand fra samboer. Er det sånn at mannfolk hater hvitlasering? :) Følger spent med på fortsettelsen.

Related Posts with Thumbnails