tirsdag, januar 11, 2011

KnappeLOVE


Eg elskar knappar. Har alltid gjort det. Enkelte er så fine at dei truleg aldri vert tekne i bruk. Som den store porselensknappen frå Snella og Petronella.
Før brukte me mormors knappesamling som penger då me leika butikk. 
I dag har eg farmors fine knappesamling, og innimellom tar eg den fram for å sortere ut favorittane mine.


Tenk kor flinke dei var til å ta vare på ting før i tida. Knappar vert sjeldan utslitt. Så når eit plagg var modent for utskifting, så klipte dei først av knappane før dei kvitta seg med plagget. Eg likar tanken. Berre at i dagens samfunn er vel ikkje dei fleste plagg direkte utslitt. Tvilar på at Fretex vert glad over å motta plagg der alle knappar er fjerna ;)


Nå har eg knappane framme igjen for å finne passandes knappar til nokre minismå dukkeplagg eg strikkar. Alma fekk nemleg supersøte dukkeklede til jul, og eg vart skikkeleg inspirert til å utvide samlinga hennar ytterlegare. De skal få sjå det ho fekk seinare :)
Knappane og andre små hobbysaker oppbevarar eg i gamle Bjellands Juleskrin boksar. Fiiine dei også :)


Ha ein fin tirsdag!

36 kommentarer:

Anne Mai sa...

åh, sugle ;) så mange lekkre skatter. er selv svak for knapper, bruker de mye innen scrapbooking og strikking..

Vi kan ALDRI få for mange knapper :D

Frk.K sa...

Herlige knapper! :D Neste uke blir det knappe-give-away hos frk.knapp. Bare å joine :)

Ha en super tirsdag! Kari

Frk.Virrum sa...

Fine knapper du har, og ikke minst like fine knappeskrin!

Jeg har også knappesamling, men i norgesglass. Som kronisk strikker, planlegger jeg faktisk avogtil selve plagget jeg skal strikke utfra en knapp..

Ha en fin dag!

ReVinyl sa...

Nydelige knapper! Jeg har laget smykker og øredobber etter mormors knapper og gitt i gave til damene i familien, men så ble det tomt :(

Da fikk jeg ide`n om å gå på det lokale dagsenteret for eldre og be pent om noen hadde noen knapper de ikke trengte. Et par uker senere, kunne jeg ta med meg en stooor pose med knapper hjem derfra. Mer sjel idet synes jeg, enn å kjøpe nye.

Unntak for Natasha Krabbe da som lager fantastisk fine keramikksmykker ;)

Hegeslilleboble sa...

Den Snella og Petronella knappen er nyyyydelig!! Har sett på den før:). Men som du sier så blir den vel aldri brukt:). Flotte knapper du har. Jeg gjorde en liten brøler med å gi bort en del til skolen da førsteklassingen hadde innsamling:(.

Turid sa...

Åå, det er så artig å samle på knapper! Og skrin også. Fin den store knappen der med øyenstikkeren på ;-) Og det er sant det du sier om at før var det egentlig større mulighet til å samle på knapper. Nå fjerner vi jo kun knappene dersom plagget er i så elendig forfatning at det skal kastes. Og som regel har vi gitt det bort lenge før den tid.. :-)

me sa...

Hyggelig med knapper - vet jo alrdi når man har bruk for en ny en i buksa eller for å piffe opp noe man har kjøpt...eller bare for å se på de fine knappene :)

Ha en god tirsdag fra meg i København

Brocante sa...

Så gøy - har masse knapper selv. Noen ganger tar jeg fram boksen bare for å *
SE på dem. Har vært så heldig å finne flere bokser og poser med kanpper på markeder i Frankrike for en rimelig penge. Er det en mannlig selger går de for småpenger - de har ikke sansen - men det har vi!

Tee of Vinnord Cottage sa...

Jeg har også knappedilla!!! Og pleide alltid å leke med knappesamlingen til bestemor!!! Da jeg flyttet for meg selv, hjem til Vinnord fikk jeg ett glass med knapper av henne :) Det gikk jo rett i hjertet må vite! :)

Anonym sa...

mamma har også en stor samling - jeg har mest ekstra kanppa er fra klær som jeg har kjøpt - eller knapper jeg har kjøpt til et prosjekt som det aldri ble noe av...
Men knapper er vel som mye av klærne vi kjøper i dag - ikke lagd til å vare i 10 år - for ikke å snakke om 50...

Karoline sa...

Hei! Snella & petronella har mange flotte knapper! :)
Jeg elsker knapper, men har for tiden nesten igjen igjen.. men det er nok en av de tingene som skal gjøres noe med i 2011 :)!!

PS: jeg har GIVE AWAY hos meg nå!

Klem KAROLINEMOR!

Ceropegia sa...

herlig knappesamling!!

husker også godt de fasinerende flotte knappene i skrinet til min bestemor. som ble åpnet titt og ofte bare for å nytes! :)

ha en flott dag:)

Yvonne sa...

å jeg elsker knapper! husker jeg så often i min mors knappeboks og på barneskolen hadde vi knappeklubb hehe ha en fin knappedag:)

Bondekona sa...

Akkurat sånn boks samlet alltid min mor også knappene i. Knappeboksen.
Og hvis jeg finner en sånn en gang, kommer nok jeg også til å legge mine knapper oppi der..
:)

Scandinavian Retro sa...

Herlige knapper, enig i at de fra stella og petronella er fantastiske! Takk for tilbakemeld.ang teppet-nå har jeg bestilt meg en løper fra nettpynt, de var utsolgt for store tepper.Utrolig bra nettbutikk forøvrig, masse flotte klær og kule ting! Ha en fortsatt fin dag:)

ElenaTerenzi sa...

Mi spiace non poter leggere i tuoi post e forse è inutile scrivere un commento, ma i bottoni mi fanno impazzire e non ho saputo resistere!!!

Sherman Unkefer sa...

Nice post!
Jeg elsker din blogg!
Lykkelige 2011!

KROnPRINSESSENE sa...

Hei, jeg har også 2 helt like bokser... De er jo så fine :)
Det var jo forresten knappene også.
Jeg klipper faktisk av knapper på en del plagg jeg (de som ikke skal leveres til Fretex vel og merke).
Men foreløpig ligger de bare her og godgjør seg... Jeg kan hverken sy eller strikke ser du, men kanskje en gang?!
Blir jo VELDIG inspirert av bloggen din :)
Takk for at du minna meg på de fine boksene.
Kos deg med strikkingen og gleder meg til å se hvilke knapper du valgte ;)
Klem May Helen

Sidsel Veierland sa...

jeg og ELSKER knapper - men har på langtnær så mange fine som du .... Syr på knapper på det meste jeg lager - synes det gjør det lille ekstra ...
klem

micano sa...

Jeg elsker knapper jeg også! Har de på norgesglass! :-) Små skatter..

Ha en fin dag!

IdéSpiren sa...

Så mange fiiine knapper! Jeg har noen bokser med knapper som jeg har arvet etter mamma'en min, og mange av dem har nok vært på klær som har tilhørt min mormor. Kjente igjen mange av knappene ;)

Og når det gjelder knappeløse klær, så har de faktisk sin verdi for Fretex likevel! Merk posene med oppklippet stoff/tøyrester/hullete klær med "Til nødhjelpstepper". Disse klærene blir malt opp (eller noe sånt) og produsert nødhjelpstepper av, det er jo genialt :)

Ha en flott tirsdag!

TESSAS MAT sa...

Knapper er utrolig gøy og jeg har også bokser og glass med de fineste knapper. Snella og Petronella har vært en favoritt fra dag én...særlig knappene med ord på. Her kan du se noe jeg har brukt dem til. :o) http://tessasdesign.blogspot.com/2010/02/strikkedilla.html

mimmi-leone sa...

Så flotte knapper og nydelige skrin du har de i.
En fin dag til deg med hilsen fra Mimmi-Leone

Hobbyklekkeriet sa...

Som det reneste sukkertøy for øynene det der :)

Elsker knapper, skulle gjerne kunne arvet en egen knappesamlig gitt, men får bli meg i stedet som samler og lar knappesamlingen min gå i arv videre tror jeg :))

Vingesus og Julebrus sa...

Husker bestemor sitt knappeskrin! Sukk...Det var tider det. Sitte bekymringslaus og telle, sortere og kjenne på knappane.

Klem!!

Janicke sa...

Samler på knapper jeg også, men desverre ikke i så flotte bokser som deg. Det var en fin idè ¨ta med videre:) Jeg oppbevarer dem i et gammelt uttrekkbart syskrin sammen med alt mulig annet av sy ting og tang.

Ha en fin-fin kveld :)

erry sa...

Åh så härliga knappar och fina boxar du har! Jag önskar mig också en stor knappsamling..

Ellen sa...

Heisann!
Så mange fine knapper, og maaaange fine bokser også:)Jeg DIGGER knapper, jeg har en svær settekasse full av forskjellige knapper.Jeg blir så inspirert av fargene!Man kan jo bare ta en kikk på en knappesamling, og så rykker det i sy-foten:)
Kjempefine bilder, koselig innlegg:)
Ha en fin kveld!!

Maria sa...

Åh, så mange fine knapper... Jeg har samlet knapper i flere år og noen av dem er så vakre at jeg ikke tør å bruke dem engang! Porselensknappen med øyenstikker var skikkelig tøff! Prøvde å sjekke Stella og Petronella sin nettside men det går veldig sakte så jeg får ikke se på samlingen eller kontaktinformasjon.... Har du kanskje tips?

Eple sa...

Vakre knapper og fiine bokser!

Suzanne sa...

Den ene boksen (den med jenta på) er prikk lik den boksen mor har trådsneller og nåler i. Den er så fin! Hun samler forøvrig også på knapper, noe det ikke skulle forundre meg om hun har arva fra mormor. (Jeg har bare begynt såvidt). :D

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Bringer tilbake minner fra barndommen! Takk :)

Ha en fin kveld!
Klem Jorid

Gunnhild sa...

Å leke med bestemors store knappeskrin var fantastisk husker jeg! ble aldri lei ;)
Jeg har og et sånn juleskrin, men har aldri vist hva som opprinnelig var i dem? bjellands juleskrin..?
fine er de uansett!
jeg har vært så heldig å både arve litt knapper, og finne på loppis.. myye kjekkere enn nye knapper :)

Inger Johanne sa...

Ser ut som ei seriøs knappesamling:-) Knallfine boksar òg da!

God kveld til deg!

VildesVerden sa...

Så fine bokser!

Anonym sa...

Takk for en interessant blogg

Related Posts with Thumbnails