tirsdag, mars 31, 2009

Sonderingstur til Ikea


I går kveld hadde eg meg ein sonderingsrunde på Ikea. Me er på jakt etter nytt spisebord. Me vil ha eit som er stort og godt, og som kan brukast til alt frå tegning, til arbeidsbord til middagsbesøk.

Eg har sett meg ut bordet Norden som eg syns er råfint. Men det finst desverre berre i kvitt i str minimum 150 eller 220 cm. 150 cm er for kort og 220 cm for langt. Så langt bord har me ikkje plass til. Eller me har plass til det, men det vert fort litt upraktisk om ein omtrent må klatre for å komme på andre sida av bordet liksom ;)

Jakta på det perfekte spisebord fortset dermed. Denne lampen hadde eg bestemt meg for å kjøpe, og var lukkeleg for at den ikkje var utsolgt. Syns den er knallfin, og adskilleleg mykje billigare enn dei franske Jielde-lampane eg likar så godt.
Eg er blitt skikkeleg disiplinert, og kjøpte KUN det eg hadde bestemt meg for. Det er slutt på å kjøpe alt slags dill dall, eg sparer heller pengar til litt ordentlege ting (som Vipp og Caravaggio er eit eksempel på). Kjøpte ikkje telys ein gong, hehe :)Tynne rullegardiner til somme av stovevindauga stod oppført på handlelappen, og i dag vart dei hengt på plass. Herleg med rullegardiner som filterer ute sollyset, men likevel slepp inn masse lys. Me like :)


Den oppmerksomme vil legge merke til at gamlelampen framleis heng på plass over bordet. For å være heilt ærleg vågar me ikkje heilt gå i gong med å montere Caravaggioen (kappe ledningen og koble til). Er livredd for å ødelegge ledningen og dermed heile lampen :)

Vel vel, det var alt for i kveld. Ha det godt så lenge :)

18 kommentarer:

Ramme Alvor sa...

Hei!
Kjekt innlegg, Norden har eg i trekvit, pussa det ned og mala det kvitt med unntak av bordplata. Den er kvitolja, fint tykkjer eg...men lite barnevennleg kanskje :)

Smart å spare litt, ekte varer både når det gjeld kunst og design er ikkje berre snobbeskap, det kjennes inni sjela...spør du meg.

Britt

mi-rachel sa...

skikkelig fine de der rullegardinene!
så fine bilder du viser.
stilrene og så fint med kombinasjonen svart/hvitt.

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Slitan med alt! Jeg har jo den lampen, ble så paff da jeg skulle løfte den, den er jo tung som bly!!!!

Sikler med deg, vil ha........ men vil ha drivhus også ... herregud nå må jeg gi meg !
Ha en fin kveld.
Klem

lise sa...

Herlig lampe, har de den i rødt også, tro..? Jeg elsker Norden-bordet vårt. Det er litt stort for stuen, men skitt la gå - det er herlig med god plass på bordet!

Silje sa...

Oi, den lampa var kjempefin! (bare sett den på nettet og vært litt usikker, men den var jo råfin)
Vi har også norden bordet, kjøpte det i bjørk og malte det hvitt dagen etterpå. ;)

Prinsesse Elin sa...

he he det er rart med det. Før så kunne jeg handle vognen full av ting og tand derfra men etter man flytter og kommer nærme så blir det til man ikke handler for man kan jo stikke inn når man har lyst liksom. Enda så ser jeg stadig folk som jeg dra kjensel på som er fra et annet fylke som shopper og shopper som om det skulle være første gang de er på ikea eller som om det skulle bli krig og de måtte hamstre alt de kom over for å få med seg noe av alt det billige hjem!
Jeg har alltid lapp. Jeg nyter ikke lenger ikea. 5000 mennesker som skriker og gaper, sniker i køer, krangler om pølse køer eller kokosboller...nei takk. Her er det rett inn, finne alle snarveiene som går ann å finne og rett ut.
Må innrømme det at jeg sleit når jeg var inne nå etter at de pusset opp. Snar veiene er ikke der snarveiene en gang var....ha ha ha ha ha.
God klem:O)

lena sa...

Hei Linda!
Håpar det går fint med deg, magen og dei små.. Er ikkje så flink til å legge igjen kommentarar, men kikkar innom deg ofte:) Heilt enig i at det bordet er knallfint..prøvde å få det i bilen sist eg var i Stavanger, men det blei for trangt (bil full av ungar og skiutstyr) men eg får ta det ein anna gong! Knalltøffe lampar..trur Bodil og eg må ta oss ein lørdagstur til deg snart:) (då kan me jo handla litt òg)
Klem

Den gode feen sa...

Hei Lena, så kjekt :) Ja, det bordet passer jo perfekt inn hos dåko. De har plass til det også :) Du og Bodil er hjerteleg velkomne :) De kan kjøre minilastebil eller noko slikt så kan me handle så det susar - utan begrensningar :)

Alt går fint her, men alt for fort. Gledar meg til å sjå deg igjen, me snakkast. Stor klem frå Linda :)

Den gode feen sa...

Så kjekt å høyre at andre har erfart at maling på Norden går fint. Dama på Ikea meinte malingen ikkje ville henge, sidan bordet (bjørk og bøk) var behandla. Tusen takk, då vert det nok Norden bord på meg ein av dagane. Maling har eg jo i hus :) Klem

Guttemamma sa...

Knallfin lampe Linda! Ikke så glad i ikea lenger jeg, alltid forferdelig mye folk, dårlig service og alltid noe som er utsolgt..
Kjøkkenbordet vårt er fra ikea og det var opprinnelig bøk tror jeg, hvitmalingen sitter som bare det!!
Ha en flott påske,klem fra Anette

Anonym sa...

Flott lampe! Jeg vil bare tipse om at du ikke trenger å kutte av en så fin lampeledning..bare la det henge litt kunstnerisk ned og fest en krok i taket som kan fange opp den ekstra ledningen. Gjorde det selv på hytten og det ble litt stilig siden ledningen var så fin.

Huset på kollen sa...

Hei,

Likte så godt de tynne rullegardinene jeg - er det Tupplur? Trenger noe på doble verandadører som kan ta litt sol på dagen og litt innsyn på kvelden - er de kanskje for tynne for det siste? Hmmm...

Katarina sa...

Den har jeg også så lyst på! De hadde den ikke da jeg var innom sist,men det er vel omtrent 2 mnd siden..Syns den bare er så utrolig fin.Heldiggris:-)

charm design sa...

Utrolig kul den lampen du hadde kjøpt,den har jeg lyst på også.

Frk. T sa...

Så mye lekkert du viser! Likte så gode de skjønne svart/hvitt babybildene i sort ramme: ) Nydelig - nydelig!

ANETTESHUS.COM sa...

Hei! Takk for hyggelig hilsen:) Så flotte bilder! Kjempe-fin lampe!

Ha en fin helg!

Klem Anette:)

Anlen sa...

Å, så mykje fint! Og så kos å leite etter nytt spisebord, det er eit av dei viktigaste møbela i huset, trur eg. Lampar er også viktige, da:)

Eg hadde likt å bu litt nærare Ikea, så eg kunne stikke innom og vurdere utvalet der av og til. No blir det berre å vurdere ut frå katalog og internett, og det er ikkje det samme!

Håper du får ei fin påske!

Emmeline sa...

Helloen Du:) Ja det var vittig. Nå satt jeg akkurat her og tenkte at jeg kanskje skulle stikke innom bloggen din og si at du hadde vunnet....Men vips så hadde du vært der selv;) OG boken... Den er allerede postet. På vei til Oslo gitt. Det kommer til å bli en bereist bok!!! Den skal innom moren sin for å få litt påfyll, før den kommer til sitt nye hjem hos deg. Tipper den kommer til å trives der.
Det var så kjekt at du ble trukket ut... av elleveåringen min:) HUN på sin side holdt på å dø av spenning etter å finne ut HVEM som var på andre siden av det tallet. SÅ hun har vært innom her i dag.

Takk for hyggelig hilsen vedrørende oppussingsprosjektet. Når har jeg rett og slett droppet bilder av det som var der før:) Men det var ikke FOR INGENTING at jeg nektet å kjøpe lysekrone som skulle henge over et gammelt skaberakk av et bord... Bare fordi min mor ikke klarer å finne noe som hun liker. Da kan hun heller selge dette bordet på FINN og bruke pengene til NYTT bord hvis det hjelper...

MEn skal jeg være ærlig så er det SMERTEFULLT å male SVART. Spesielt jeg som liker hvitt og pastell...SUKK! Men smaken er jo som kjent som baken. Den er delt!
God påske til deg:) SO LONG!

Related Posts with Thumbnails