søndag, juli 31, 2011

Tavlevegg


Ah, så herleg, eg har endeleg fått til å gjennomføre eit prosjekt eg har hatt i bakhovudet lenge. Prosjekt tavlevegg. Det er så lenge sidan eg planla å male ein heil vegg med tavlemaling, at wiren eg kjøpte til oppheng av papirdill har gått ut av sortementet til Ikea. Frå før har me ei tavlemalt dør på kjøkkenet, og eg malte også ei dør med tavlemaling den gong me budde i Bergen (nokon som hugsar den?). Eg blir rett og slett ikkje lei desse store svarte felta der ein kan få utlaup for spontan kreativitet med kritt, he he.


Denne gongen har eg ikkje brukt tavlemaling, berre svart matt slitesterk maling som er malt på ein kortvegg (gips) på kjøkkenet. Satsar på at det held. Sidan me har magnettavle i gangen gadd eg ikkje styre med magnetmaling.


Tavleveggen gjorde susen der inne på kjøkkenet, syns eg. Sånn egentleg har eg helst lyst på heilt nytt kjøkken, med ei anna planløysing, med ein enklare og røffare stil, og ikkje minst: fleire vindauge. Men eg fekk ingen telefonoppringing frå Lotto-Hilde på Hamar i kveld heller, så kjøkkenprosjektet står milesvis langt bak i prioriteringskøen.





 All Bran flakes er frukost-hit'en hjå småkrabatane for tida, og eg må berre legge ved dette bilete av mikrofeen med kjøkkenhandkle rundt halsen


 I helga pleier me ofte bake noko godt saman, sidan småtrolla elskar bake, og me alle er glade i å ete baksten :) Hjarte-kjeksa er frå Paul Løwe og eg fann oppskrifta første gong i Elle Interiør i hine hårde dagar. Seinare er det samme bilete av kjeksa og oppskrifta publisert i boka Levende Lys frå år 2000 (Nina Dreyer Hensley, Paul Løwe og Jim Hensley), og eg tar meg den friheit å avbilde oppskrifta for deg som les dette innlegget.

Boka tar for seg Vinterens og julens gleder, og trass i at den nå er 11 år gammal, er det den mest inspirerande og fine vinterbok eg har :)



Ha ei fortsatt finfin helg.
Ciao

22 kommentarer:

Whitebite sa...

Helt KNALL Linda!
har en slik tavlevegg selv (langsiden av et kjøkkenskap)
Og den er bare herlig.

men jeg visste ikke at det gikk an å bruke vanlig maling?! jeg må male vår tavle på ny, fordi den vaskes bort etterhvert (tavlemaling.
Så kanskje det er bedre med vanlig maling?

Ka du trur?

Den gode feen sa...

Whitebite: så koseleg melding frå deg. Tusen takk :) Ja, eg har samme erfaring med tavlemaling - det vert slitt bort. Er veldig spent på korleis det går med denne, men tør ikkje anbefale andre å bruke vanleg maling før eg har testa ut :) Skal gje ei tilbakemelding når eg har sett resultatet på denne tavleveggen :) KLem klem

beate sa...

hei i natten!

så stilig det ble!

klem beate

Den gode feen sa...

Klem til deg også Beate, og tusen takk :) Ja, nå må eg komma meg i seng... :)

ELLEMELL sa...

ble jo kjemopestilig det! alltid greit med sånn vegg på kjøkkenet:)
hjertekjeksene så veldige gode ut de og, skal prøves en gang:)


fin julikveld, klem ellemell

Petrine ~ Nederst i havna sa...

Kjempe tøft med den veggen!
Synes også svart/hvitt er veldig fint.

Så skikkelig gode ut de hjertene.
Sitter her å tenker at de sikkert hadde blitt knallgode med rørte bringebær :) Kanskje jeg skal bake sånne i morgen.....

God natt!

ann-helens hjem sa...

Så flott tavlevegg du har fått deg! Det ble kjempe lekkert!
hilsen ann-helen

Den gode feen sa...

God morgon :) Eg gløymte jo heilt å skrive det. Hjarte-kjeksa er fantastisk gode, og aller best utan syltetøy på etter vår smak. Lukka til!

katrine sa...

det ble skikkelig stilig! Blir jo litt nytt kjøkken iallefall :) Kos deg med det.

ARKinterior sa...

Knallfint!
Stilig med så strort sort felt.
Du kan det du ja:)
Ha en strålende søndag, jeg er klar for brygga nå med mann, barn, mat kos og venner!
Klem

sunny sa...

That wall looks great! It really shows off the rest of the kitchen well. (I love your organized island!)

karen sa...

Herregud for noen nydelige bilder!!! Måtte se på de flere ganger...
Det hvite gulvet vat bare helt lekkert, og kontrasten med det teppet på var bare så myk og behagelig!
Veggen var kjempetøff, og passet helt klart inn i den rene stilen, og ikke minst - den øyen var bare helt genial! Så enkel, men med hylle under og masse plass! *lekkert*

Fikk nesten lyst å kjøpe nytt hus og bytte stil - hehe - men jeg får kose meg i gårdshuset mitt i noen år til, før vi vender tilbake til Bergen å kjøper drømmehus nr.2 ;)

Takk for et herlig inspirerende innlegg, nå ble jeg klar til å ta fatt på dagen :)

*klemmer*

Tone og Arnt sa...

Tusen takk for herlig inspirasjon atter en gang! Lurer på hvor du har kjøpt det avlastingsbordet du har på kjøkkenet? Går med planer om å endre kjøkkenet litt :) Ha en nydelig søndag!

anne sa...

Hei. Jeg har malt en vegg på kjøkkenet med magnet maling og tavlemaling - men hadde du problemer med magnetmalingen at den var ganske "knudrete" Jeg må nok pusse ned min og begynne på nytt :( Brukte malingen fra Panduro som noe på hjertet brukte (får høre med henne også, min ser dermed ikke særlig pen ut:( Kjempekos med dine innlegg :)Nyt sommeren selv om du vel er ferdig med ferien

MVh ANne

kiki sa...

What a lovely family place!
Kiki

Den gode feen sa...

Tusen takk for kommentarar alle saman :) Er nett komen heim frå ein liten fjelltur, og då er det jo knallkjekt å lese alle dei fine orda dykkar.

Kjøkkenøya er frå Ikea. Kan det stemme at den heiter Stentorp eller noko i den duren mon tru. Eg har malt benkeplata - først svart - nå kvit.

Nå må alle fjellgeitene i badekaret, me bloggast :)
Linda :)

Martes atelie` sa...

Jeg har alltid brukt vanlig matt sort når jeg har malt. Har veldig god erfaring med det!!

Anonym sa...

Så fint det ble med den svarte veggen, og ikke minst praktisk og gøy! :) Kjempelekre bilder forresten!

God sommer! :)

Anonym sa...

Så fint det ble med den svarte veggen, og ikke minst praktisk og gøy! :) Kjempelekre bilder forresten!

God sommer! :)

-Frøken M- sa...

Tavlevegg er jo bare helt fantastisk flott! Den dagen vi flytter dit vi "skal bo" og ikke bor i studentleiligheta lenger, vil jeg også ha tavlevegg :D

Myke minutter sa...

Jeg e l s k e r boken Levende lys også! Definitivt enig i at det er den mest inspirerende boken om vinter og jul :)

Tvillingmamma sa...

Kjekkeste juleboken som finns.....men den er ikke fremme hos oss akkurat nå. I år skal jeg prøve å få den frem før 3.søndag i advent......Nå nyter vi late dager på Sørlandet, og i dag har vi vært innom Olivias hus. Fantastisk interiørbutikk i Mandal...postkasse til lekehytten fra Bruka er innkjøpt, samt vaser fra House Doctor, og praktisk pute/puff-trekk til å ha dyner i fra Karamenju....Kjekt å komme hjem fra ferie med nye ting å pakke ut, ikke bare skitne klær.....

Related Posts with Thumbnails