tirsdag, juli 07, 2009

Den som ventar på noko godt..

..ventar ikkje forgjeves *smil*.



Denne gigantiske gamle nydelege koppen gjekk det fleire månadar før eg kjøpte. Den er frå Figgjo Flint og laga i det kremfarga gamle porselenet eg likar så godt. Det syner ikkje på bilete kanskje, men den er stor. Sikkert dobbelt så stor som vanlege koppar. Den har godt handtak å halde i, og den passar Herr Fe sine hender perfekt. I dag tjuvlånte eg den til morgonteen.
Prisen var årsaken til at det gjekk lang tid før eg kjøpte den. Syns Fretex overpriste den då dei satte prislapp med 200 kr på. Eg lar ofte sjebnen bestemme i slike tilfelle. Står tingen der neste gong eg er innom, så betyr det at eg kanskje skal ha den :) Denne koppen stod der både andre, tredje, fjerde og femte gongen eg var innom. Minst. Heilt til prisen var halvert. DÅ slo eg til. Eg diggar 6.5-åringen min. Han er den beste, godaste, snillaste og finaste guten på jord. Fin i sjelo si er han også. Og eg diggar kompisane hans. Ærlege og tjappe i replikken. Med glade sinn og tannlause smil.
I går møtte me ein av kompisane under handleturen, og inviterte han på middag og leik i dag. Det første han sa var: "Då vil eg at me skal spisa pannekaker". Slikt diggar eg. Eg tar det som eit kompliment. At han likte pannekakene han fekk sist og vil ha det igjen. Nå er pannekakerøra ferdig og står og godgjer seg i kjøleskapet.
Pannekakerøre er noko eg (som alle andre) pleier mikse saman utan oppskrift. Men denne gongen målte eg faktisk opp kva eg hadde oppi. Sånn cirka. Så ynskjer du å prøve mine skikkeleg kaloribombe-pannekaker så blandar du saman røre av det som står på tavla. Jo lengre den står og sveller, jo betre er den. Vert den for tjukk etter svelling, så tilset eg meir mjølk eller vatn. Ein time og to før den skal steikast, takast den ut av kjøleskapet. Romtemperert røre vert nemleg lettast å ha med å gjere.
Her i huset serverast pannekakene saman med bacon, blåbærsyltetøy, smør og sukker. Eg veit dei som serverar poteter attåt. Dei som meinar at utan poteter er det ingen middag, he he. Men det er godt det også. Har du nokre gode serveringstips attåt pannekaker, som eg kan teste ut?



Nå gler me oss til vennemiddag og ein fin dag.

Ha ein fin dag du også

21 kommentarer:

Lykkeliten sa...

Gjett om jeg fikk lyst på pannekaker nå?
Bare synd vi er invitert bort på middag i kveld, så jeg må vente helt til i morgen.....
Ha en fortsatt god dag!

et kjært hjem sa...

Deilig med pannekaker! Så fin tavledør :)

Hem och Lycka sa...

Visst är det gott med pannkakor både för liten och stor! Det är gott med lite vaniljglass till och sylt förstås. Har precis gjort rårörd sylt, dvs att jag mosar bär och tillsätter lite socker. Mums!

kram Mia

Anlen sa...

Å, dette var fristande! Pannekaker med fløte i røra, det har eg aldri prøvd. Elles er tilbehøret ditt som vårt.

Kanskje eg skal prioritere å bli frista av den lekre tekoppen din, og ta ein kopp te... Litt mindre kaloriar der;)

Christine Louise sa...

Så koselig blogg du har :)
Pannekaker er bare nam.
Vi spiste det forrige uke. veldig usunt. For vi spiste med is til ;)

Klem fra meg..

Unknown sa...

Vi brukar ost på pannekakene. Meir popis enn syltetøy her i huset.

ceciliegrut sa...

Klart man skal ta slikt som kompliment! Kan tenke meg det er koselig å komme på besøk hos deg :o) Og så fikk du jo en god unnskylning til å lage pannekaker også!

Fru Fjeldhammer sa...

så fin kjole minifeen har fått. Pannekakene hørtes skikkelig digge ut!

Kos dere..
klem

Mosbøjenta sa...

Heisann! Dette høres deilig ut! Vi hadde pannekaker i går, litjmor på 2.5 syns det er topp med pannekaker! :-)
I dag har jeg prøvd å rekonstruere svigermors deilige potetkaker, hun døde nylig. Så til kaffen i dag skal vi ha nystekte potetkaker med sirup på!

Ha en fortsatt strålende dag! :-)

Anonym sa...

Hei Linda! tomatsuppe er skamgodt attåt!
Klem fra Linn!

Tante Mimmi sa...

Hei!
Klart du må ta det som den beste tilbakemelding av dei alle! Det er kjekt med slike ungar!
Eg likte så godt rettinga på smørmengden! Sjarmerande!
Me skal på ferie til vår næraste ferieby!(din) og jentene har fått augene opp for Maileg- og no lurer me på kvar me kan få påfyll i byen din!

Monicas sa...

må smile litt..ungene får det sagt, og godt er det..sikker på at pannekakene dine er supergode:)..en nabo gutt på snart 5, er så morsom. han vet at jeg har skrekk for edderkopper, dvs dyr med mer enn 4 bein. En dag kom han bort til men hendnene lukket å sier: vil du se hva for dyr jeg har her? Ja, det kommer ann på hvor mange føtter det har sier jeg å smiler til han. Han kikker på meg sier; vent litt. Åpner hendene, lukker dem igjen å sier; oj! det va mange..fikk meg en skikkelig god latter....ha en flott dag

små og store drømmer sa...

Ja nå fikk jeg også lyst på pannekaker. Men vi spiser det nok litt ofte hos oss, så her blir det kyllngsalat i dag.
Så koselig når andre liker maten din. Særlig barn :)
Ha en koselig middag :)
Klem

fru vims sa...

heisann.

Da jeg vokste opp så hadde vi pannekaker med bacon og blåbærsyltetøy. Og sagosuppe (sagogryn og rosiner eller svisker)

Har også hørt om folk som bruker tomast eller ertesuppe til.

Alltid kjekt med små unger som er ærlige og rett frem. :)

Håper middagen blei knall! :)

Anonym sa...

Vel, i Frankrike lager de jo crepes, dvs små pannekaker, som de har ulike typer fyll til. Husker jeg digget å kjøpe crepe de chocolate...så du kan jo gjette hva det betydde...mmmm

Guro sa...

Hei!
Kom innom for å ønske god sommer, og ble veldig fristet av pannekakepratet her! I barndommen ble det alltid servert grønnsakssuppe til pannekakene i tillegg til bacon. Drømmer enda om de gode hjemmelagde grønnsakssuppene til bestemor, med urter og grønt fra hagen. I ettertid har jeg fått vite at den ingrediensen som gjorde smaken så god var løpstikke (er det ikke det det heter?). Mmm.....
God sommer!

Klem fra Guro

Loise sa...

Her er pannekaker og ein favoritt, og det er eit evig middagsforslag frå snuppa på 13 og helten min på 36, så kanskje eg skal overraske dei med dine snyta gode panneker;-) Ser at du ikkje har oppskrifta frå Grethe Rohde...

Beate sa...

Pannekaker er en favoritt hjemme hos oss også!
Honning er nydelig på pannekaker, og da særlig flytende akasiehonning som de selger på praktiske plastflasker. Da blir det ikke så mye søl og kliss når ungene VIL!!! ta på honningen selv. Lønnesirup er ikke så verst det heller;-)

Armkroken sa...

Hei, må bare si det - bloggen din inspirerer meg. Så fine bilder - oppfinnsomme men likevel så enkle. Jeg elsker te så likte tekoppbildet best <3 kjempe delig med stor kopp :)

Jeg syntes det er veldig godt med rømme og sukker (sammen) på pannekakene, men da blir det kanskje mer type dessert. Ellers er jo is og friske bær godt!

Ha en fortsatt strålende dag!

Hverdagsdrømmer sa...

Hei!

Barnas venner hjem på lek og middag er noe av det triveligste som finnes! Da jeg var aupair i London (riktignok hos en norsk familie) lagde vi ofte pannekaker. De pleide å ha sukker og ferskpresset sitronsaft på! Syntes det hørtes veldig rart ut først, men nå har jeg det like ofte som blåbærsyltetøy! mmmm...

Anonym sa...

god byrjun

Related Posts with Thumbnails