torsdag, september 10, 2009

Torsdag den tiende i niende

Takk for alle oppmuntrande kommentarar angåande bloggsjappo ;) Eg tenkte kanskje å legga ut nokre interiørting eg ikkje har bruk for lengre også, men ting tar tid :)
Før i gode gamle dagar, då eg jobba i Bergen og kunne stikke innom Fretex i lunsjpausen, fann eg vanvittig mange skattar der. De er nok fleire som hugsar porselenshunden min ;) og pianoet mitt ;) blant anna.

Eg diggar Fretex. Eg diggar tanken om resirkulering av brukbare ting, eg diggar at inntektene går til Frelsesarmeen, og ikkje minst eg diggar å finne ting frå 50, 60 , 70 og 80 tallet som minnar meg om svunne tider.
*
Etter at eg kom til Stavanger har det blitt langt mellom varpa. Det virkar som om fleire er ute etter det samme som meg. Eller så er det ein kombinasjon av at eg er meir kresen, og/eller har mindre tid til å skikkeleg leite i reolane.
*
Hin dagen stilte eg på Fretex på Mariero kl 0900 (ved opning). To minutt etter opningstid velta det inn med folk. Eg fekk nesten loppemarkedassosiasjonar, der folk er så desperate at dei går "over lik" for å få tak i ting. Når det er slik bakkar eg heilt ut. Eg roa meg fullstendig ned i barnebokreolen, lot gribbane slost om skattane, og kom heim med ein stabel av kjekke Disneybøker. Slike hadde me som små, og ungane her i huset elskar dei. Perfekte bøker for ei lesestund før sengetid, totalt ufarlige og uskumle.
*
I dag er eg i sving med helgereingjerninga. Ute skin sola, og på radioen (MP3) er det råbra musikk. Ha ein herleg torsdag der ute :)
*
PS! Blomstrane er fotografert i går, og er dei samme som i dette innlegget. Ein månad har dei altså stått. Eg sa jo at dei holdt seg fine lenge :)

19 kommentarer:

Anette og jentene sa...

Åh, noen av de bøkene hadde jeg og. :)

Ugh, jeg er heller ikke noe glad i å stå sammen med gribbene for å lete etter fine ting. :P
Salg er bare ålreit på nett.
(Og på Zara i København...)

sylysten sa...

Har også merka den økte interessen, faktisk merkbart bare det siste halvåret, kan det være den berømmelige finanskrisen tro;o))
Kos deg med vaskingen;o)
Klem
Linda;o)

Tove sa...

Det er nok flere som er ute etter lignende ting nå, enn bare for et par år siden. Fretex her i byen har sjeldent mer enn 10- 20 kunder når jeg er innom, men nå er det en dårlig, rotete og dyr fretex.. ( men man kan være heldig, slik som jeg var i går:) så derfor må jeg ta turen innimellom likevel) De barnebøkene er kjempefine, leser en slik for Hannah hver kveld. har mange av dem fra jeg selv var liten, og perfekt lengde på dem til å kunne lese på senga.

Ha en flott 10 i 09:)

Liv Kjersti sa...

Fretex er ein super plass å finne barnebøker på! Er forsåvidt enig i at det er langt mellom "kuppa", men kanskje likegodt, ellers hadde vel heimen min minna kraftig om ei bruktsjappe kanskje:-)
Alltid kjekt å kikke innom bloggen din, håpar det er greit at eg linkar til deg.
Ha ein fin dag!

Patina-H sa...

Einig med deg, Fretex er bra, men best når ein får gå litt i fred og finna spennande gøymde skattar :) Som på loppemarknad når folket strøymer inn og ein får heilt panikk for å ikkje finna den finaste skatten sjølv...spørs nett kva modus ein er i då, om ein er heldig eller ikkje, hi hi. Du fann jo mange fine bøker denne gongen :)

Anonym sa...

jeg også bakker ut når det er gribber ute og går - mannen min kan være av de ( dog når han finner 70% i en outlet butikk) og derfor har han også 3 like tynne ullgensere i samme gråfargen bla;-) Fra den butikken han og moren gikk amokk hver gang det var salg - kjøpte jeg meg 2 stk ting, for jeg blir helt satt ut jeg.

Fire Hjerter sa...

De bøkene husker jeg godt fra barndommen. Hadde en venninne som var medlem i den bokklubben som ga ut de bøkene så hun fikk stadigvekk nye bøker.
Artig gjensyn.

Petit sa...

Fretex på Strandalandet der jeg bor, byr av og til på små og store skatter. Jeg har funnet tre barnesenger der, den ene trenger vi absolutt ikke så den står sennepsgul og fin i garasjen med hundre 70-talls klistremerker på. Akkurat nå har de en fiiin liten skolepult til salgs. Sånn med bord og stol i ett. Jeg har vært inne og sett på den flere ganger men vi har ikke plass. Men gi lyd hvis noen er intr. Den er suuupersøt :)

Ann Helen sa...

Hihi, jeg har også blogget om krysantemumene i dag:) Etter innlegget ditt forrige gang kjøpte jeg en bukett for å teste, og jaggu står de jo enda!

Ramler helt av lasset når det er kamp om godsakene jeg også.. Er vel mest på loppis det har skjedd, og det er èn gang jeg angrer at jeg ikke gjorde en litt større innsats. Da hadde jeg sett meg ut en omtrukket ørelappstol i babyblå speilfløyel med løveføtter. Så usannsynlig fin! Den ble rappet av en pakistansk storfamilie rett foran øynene mine - SORG:(

Disney bøkene er nyydelige.

Gleder meg til bloggshopen, forresten! Har vært vanskelig å kommentere hos deg i det siste, kommet opp en slags knapp med hengelås på når jeg har prøvd. Har ikke sett det noe sted før, rart. Men nå gikk det bra!

Gleder meg til det storfine besøket presenteres på fredag! Tipper du endelig skal på glanset papir du også? :-) Det er jammen på tide!

Linda S sa...

Koselig :)
Sånne bøker har vi også i hus, både gamle (fra då eg var lita) og litt nyere utgaver. Og desse leser vi mykje no, sidan det nærmer seg Disney World-tur :)

Merete sa...

knallkjekke bøker!! heldig du som har fått tak i ein god bunke av dei :)
eg har ein del her og, etter meg og Haldis Iren var små! kjempekjekke å lese før leggetid ja!

Therese sa...

Disse bøkene hadde jeg også som liten. Men nå har visst mamma gitt dem bort :(

Jeg glemte å si det forrige gang jeg var innom; elsker den nye headeren din :)

Brit Strikkenerd sa...

Kjekke bøker.Jeg har vært heldig å funnet mange i distriktes loppemarked. For meg som har avlastningsbarn i helgene fra barnevernet har disse bøkene vært god stunder for mange ved leggetid her hos oss:)

Fru Fly * Heidi sa...

Jeg elsker bloggen din, designet og innholdet. Det er rent og pent med en personlig vri som er inspirerende og friskt! God helg:)

Silje Kristin sa...

Slike bøker er kjempefine :) Jeg har flere av dem , men skulle dratt ut på jakt etter noen som ikke er så slitte..
SÅ får vel se etter på freetex neste gang jeg også da :)

Ha en superflott helg :)
Klem fra Silje..

Ida sa...

Sukk, de gamle disneybøkene ja :-) Mamma og pappa har heldigvis tatt vare på alle sammen - og har dem på hytten - gjett om vi koser oss med ungene når vi er der! Det er noe annet over både bilder og tekst - enn dem som produseres i dag! :-)

Jeg er også blitt veldig glad i Fretex. Jeg syntes det er mange mennesker innom fretex på samme tid - men opplever ikke de 'loppemarked'-tendensene som du besrkiver. Heldigvis! Altså - godbitene forsvinner fort - retrostoff har jeg ALDRI sett der og prisene er påtatt høyere enn tidligere synets jeg! Og vet du hva - jeg gikk glipp av TIDENES funn i går! Jeg sørger enda!!! Jeg fant nemlig en hvitmalt superfin skuvseng.. skikkelig solid var den også! Til 395,- !! Men jeg måtte tenke meg om.. hallo??? Tenke seg om... ? Og idag - når jeg skulle kjøpe den - så var den solgt!! Snufs.. jeg har bedt mannen om å handle en ekstra stor snopepose i kveld - siden jeg ikke kan drukne sorgene i alkohol .. hehe!

Jaja.. kanskje loppis imorgen kan bringe gleden tilbake i livet mitt.. fnis:-)

Ha en fin fin helg! Masse gode klemmer fra Ida

Ida sa...

ps. Sikkert kjempesmart å selge interiørting du ikke har behov for lengre - jeg gjorde det akkurat på bloggen min! Fikk solgt det aller meste til fine priser (både for meg og den som kjøpte!) - og fikk samtidig damen bak kassen på posten til å bli nokså svett baki nakken :-)

Koselig at andre kan ha glede av ting man har gått lei :-)

Jeanette Jess1 sa...

Her har vi ikke fretex, så jeg slipper å stå i kø der...men så har jeg vokst opp i en auksjonsfamilie så de gamle tingene har først de siste årene blitt noe annet enn "søppel" i mine øyne.Har nok for mange helger der vi MÅTTE være med på auksjon,så det ble vel litt mye til slutt.
men nå har jeg også begynt å finne skattene, så det hender da at det kommer noe hjem til meg også.

Disney bøkene hadde min bror som liten, de er veldig populære å lese i når ungene er hos mormor. Ikke minst å e hva onkel har tegnet og skrevet på noen av sidene ;o)

Ha en super helg!!!

Akkurat passe Frø sa...

:O) Måtte smile då eg klikka meg inn på hunden. Har du fått vurdert verdien? Meinar at eg høyrte ei historie på "Antikviteter og Snurrepipperier" om slike hundar. Dei vart seld i par. Var brukt som signal i vinduet hos fruer som hadde mannen til sjøs. Stod hundane ansikt til ansikt, så var det berre for elskaren å komme innom, sto dei rygg mott rygg, så var ektemannen kommen i hus, og det var berre å halde seg unna... Eller var det omvendt? Det med ansikt og rygg altså!

Kitch eller ikkje - det fins mange gode barndomsminner i "verdens vakraste" porselensfigurar...
:O) FrueFrøet

Related Posts with Thumbnails