fredag, desember 16, 2011

Mal til pepperkakehus +++




  I dag vart 8 minipepperkakehus delt ut til verdas beste barnehagetanter og barnehagestyrar. 

I den forbindelse serverer eg oppskrift på korleis lage mal til ditt eige pepperkakehus. Her har eg starta med eit A4-ark, og huset vert difor ganske stort. Jo mindre ark du startar med i utgangspunktet, jo mindre hus kan du lage. Velbekomme og lukka til :)







 Eg fann desse bileta frå pepperkakehuset 2008 her hin dagen, og her får de også litt mimrebilete:


Sånn ellers har eg fått utført juleklippen og friska opp igjen fargen i dag. Tittei. He he, resten av ansiktet vart automatisk sensurert av ei lite treffsikker kameralinse. Like greit, så trøytt i trynet som eg er etter endt arbeidsveke.
Fin fredagskveld, smil det er helg!!!
Ciao ;)

Oppdatering:
Trikset for å få melisen fint på er å pynte før du limer saman.

Lagar glasur av 4 stivpiska eggekviter, nesten ein heil boks/evt ein heil boks melis, 1 ts natron.

Limer med smelta sukker.

Nå ligg eit nysteikt hus klart for dekorering på kjøkkenet. Har kjøpt inn masse godteri. Dette huset skal ungane få dekorere ;)

30 kommentarer:

Anonym sa...

Å,du,så fantastiske pepperkakehus du lager!! Mottagerne er virkelige heldige:)

-Maj

Krabbelure sa...

Hei sveis! Jammen blel de små husene aldeles, snuppens, smashing bedårende ! Det må da være høydepunktet i året for personalet i barnehagen dette her...:) Inspirert av deg har jeg også pepperkake-baket noen hus i år.
De finner du hos meg...her...

http://krabbelure.blogspot.com/2011/12/pepperkakefredag.html

Klem fra din bloggvenn, Krabbelure

Elisabeth, innerst i veien sa...

Pepperkakehusene din er bare helt fantastiske, tipper det var noen veldig fornøyde mottakere. Ha en kjekk helg, her blir det hårklipp på mor og datter søndag.

hobbyvimsa sa...

Hei høpp!!

Nydelige hus du har laget.. Mottakerne blir nok kjempe glade:)

ha en fin helg!!

Klem Linda:)

Whitebite sa...

Takk Linda!
Jeg kunne ikke vente, så vi har allerede laget! (har bare ikke limt det sammen enda) men gjorde akkurat slik du beskriver:) Og jeg kopierer deg til punkt og prikke, sånn er det bare:) (blir nok neppe like fint da..men men..)
Fortsatt god førjulstid!

RumahKami sa...

Åå.. dette trengte jeg veldig. Skal prøve snart ( har aldri laget en eneste pepperkakehus i mitt liv :P) God held til deg...

deconordic sa...

Nydelige hus lager du! Helt fantastiske! Her i huset er det frislipp på huspynt og pyntespising for barna. Koselig det og :)

angie sa...

wow!!!!! danke für die anleitung und grüße von angie aus deutschland

Glede sa...

God lørdagsmorgen! For en fantastisk fin og omtenksom gave du gir til de i barnehagen. Det må jeg si! Takk for mal og god lørdag til deg.

Ragnhild sa...

Hei. Er så imponert over pyntinga. Pyntar du før monteringa for å få til alle krusedullane? (takk for oppskrift på glasur, forresten. I dag skal den prøvast ut.)

Kari anne sa...

Nydelige pepperkakehus:). Men hvordan får du melisen så fint på? Flott dekorert:)

Kathrin sa...

This is so beautiful! Adorable!
Thanks for sharing.

Jane sa...

Disse pepperkakehusene du lager er bare så fine. Også gir du bort noen i mini str også. Jøsses. Flink du er :) De er jo rett og slett nydelige, så det er jo en kjempe flott gave og få.

Finfin lørdag til deg
klem Jane

Elise HL sa...

Kjempeflotte hus! Og tusen takk for at du legger ut malen :) Skal forsøke meg senere i dag <3

God helg!

Elise

Unknown sa...

du er jammen grei som lager så mange og deler ut!
wow!!
dessuten så er de kjempefine!!
god lørdag!

Anonym sa...

Pepperkakehusa dine kjem i ein egen klasse ;) flott arbeid!

Men dei tøffe nissane i eggeglas, dei skulle eg gjerne fått visst litt meir om :)

Du er inspirasjon!
-bloggløse Trinemor

Hilde sa...

Som en barnehageansatt må jeg virkelig si at de som jobber i barnehagen til dine barn er utrolig heldige! Jeg ble helt rørt av å tenke på heldige de er!

Nicoline sa...

Så fantastisk gave!
Barnehagetantene er utrolig heldig.
Ønsker deg en fin helg.
Klem Nicco

Jorid + NOE Blog sa...

Fantastisk - så koselig hilsen til barnehagetantene!! :)

Nyt kvelden og gooood helg!

KLEM

De små øyeblikk sa...

Takk for at du deler med oss disse F.A.N.T.A.S.T.I.S.K flotte pepperkakehusene dine :)

ha en flott lørdag, Klem Kjersti

Loppedilla sa...

For en nydelig og personlig gave!!

R-15 sa...

Det er bare en ting å si: WOW!! :D Gjentar: WOW!! :)

Marianne sa...

Fantastiske pepperkakehus :) utrolig flink er du!

Tilonino sa...

Utrolig fine pepperkakehus.
Heldige de som har fått dem-
Ligger så mye omtanke og kjærlighet i en slik gave.
Og så liker jeg utrolig godt bloggen din.
Du er toppen :)

*tine*

Anonym sa...

BarnehageTANTER? Fy skamme....

Øyeblikk sa...

Du, di flotte flotte dama! Skulle me berre få eit lite glimt liksom? Du såg kjempe fine ut, men det veit eg jo at du er, sant :) Og du hildrande du så heldige barnehagetanter dåke har. Snilling, flinking, fining!

Klem frå Eli (klemming)

Den gode feen sa...

Anonym: beklagar dersom du tar det ille opp at eg kallar pedagogane og assistentane i barnehagen for barnehagetanter i dette innlegget. Eg meinar det overhodet ikkje nedverdigande, men veit jo at enkelte barnehageansatte tykkjer det er nedlatande å verte kalla for tanter eller onklar. Det er ikkje ein "tittel" eg brukar i RL, men eit ord brukt her for å forenkle setningane i innlegget. Eg håpar jo at du skjønar utifrå førjulsgåvene eg har gitt dei, at eg set utruleg stor pris på dei og den fantastiske jobben dei gjer :)

Laila sa...

Nydelig hus i år også :)
Elsker de flotte snømennene i akebrett !!Hvor for man tak i disse ? Har jo sett akebrettene som egge glass ..har du lagd snømennene selv?
Hilsen bloggløse Laila

Anonym sa...

Hei! Så kjempefine hus! De minihusene, hvilke dimensjoner er de? altså høyde på gavlen og bredde på gavlen samt lengde på sideveggene? Mvh,Solveig

Naja sa...

Hvor stort ark bruker du som utgangspunkt på minihusene? <3

Related Posts with Thumbnails